واگذاری نقشی فعال به کودک
در شماره گذشته یادآوری کردیم که فصل «بهجای تنبیه»، باوجود تفاوتها و شرایط خاصش، در حقیقت ادامه همان فصل «دعوت به همکاری» است. سپس با ذکر نکاتی برای ورود به این فصل جدید، روشهای پیشنهادی جایگزین تنبیه را تقدیم کردیم. حال میخواهیم بهتدریج با هرکدام از این شش روش بیشتر آشنا شویم و آگاهی بیشتری را برای استفاده از آنها پیدا کنیم.
دوشنبه گذشته خواستیم که در داستان فرضی حضورتان در یک فروشگاه بزرگ بهاتفاق کودک 6 سالهتان که بهانه میگیرد و شیطنت هم میکند واکنشهای خویش را یادداشت کنید. همچنین با استفاده از روشها و نکات پیشنهادی، واکنشهایی را که درستتر به نظر میرسد نیز بررسی و یادداشت کنید. اکنون میخواهیم بهتدریج ۶روش پیشنهادی را در قالب همان داستان به تصویر بکشیم و آشنایی بیشتری با آنها پیدا کنیم.
بهطورمعمول در چنین اوقاتی والدین شروع به غرغر کردن، تهدید، سرزنش و… میکنند. همانگونه که در شمارههای گذشته اشاره شد نتیجه این رفتارها برانگیختگی بیشتر والدین و کودک است و درنهایت به تنبیه میانجامد. اگر بتوانیم قبل از اینکه این حالت تشدید و از کنترل خارج شود راهی برای احساس مفید بودن، مؤثر واقعشدن و کمک به والدین در خرید ارائه کنیم بهاحتمالزیاد از بروز مشکلات و مسائل کاسته خواهد شد. در این مثال اولین روش «راهی برای مفید بودن» در قالب تصویر تقدیم شده است. مقایسه این حالتها باهم و نیز یادداشتهایی که داشتهایم به فهم و درک بیشتر مطالب کمک مؤثری خواهد کرد.
دکتر امیرمحمد شریف
روزنامه خراسان/خراسان رضوی – مورخ دوشنبه 1393/04/09 شماره انتشار 18723
دیدگاهتان را بنویسید