استفاده از یادداشت برای جلب همکاری کودک
در فصل «دعوت به همکاری» تاکنون با چهار روش آشنا شدیم. اکنون روش پنجم را که آخرین روش پیشنهادی این فصل است تقدیم میکنیم. این روش «یادداشت نوشتن» نام دارد. در روشهای گذشته ما سعی میکردیم ضمن کنترل هیجان خود، در یک گفتوگوی مستقیم با فرزند خویش احساس یا مسئلهای را مطرح کنیم. روشن است که مدیریت هیجان و همزمان انتخاب جملات و کلمات مناسب، کار راحتی نیست و به مهارتهای فردی، رفتاری و کلامی خاص نیاز دارد.
گاهی یک موضوع دارای تکرار است و چنانچه بخواهیم در دنیای لحظهای و کوچک کودک مرتب این روشها و تلنگرها را به کار ببریم، دچار تکراری ملالآور و شکننده خواهد شد. روش «یادداشت نوشتن» بهویژه در چنین شرایطی میتواند به کمک ما بیاید؛ هم به ما فرصت فکر کردن، انتخاب جملات و کلمات مناسب را میدهد و هم هیجانمان مستقیم به دنیای کودک وارد نمیشود. همچنین بروز خطا و اشتباه قبل از اینکه به روابط با کودک لطمه وارد کند قابلدیدن و اصلاح است؛
بهعنوانمثال تصور کنید پدری خسته از یک هفته کاری در روز تعطیل دوست دارد مقدار بیشتری استراحت کند تا بانشاط بیشتری در کنار خانواده باشد. برای همین روی در اتاق خود یک یادداشت بدون سرزنش، تحقیر و توهین مینویسد با این مضمون: «ساکت بچهها، بابایی خوابه…» و وقتی خستگیاش رفع شد یادداشت قبلی را با یادداشت دیگری عوض میکند: «سلام بچهها، می تونید وارد بشید، دوستدار شما بابایی».
دکتر امیرمحمد شریف
روزنامه خراسان/خراسان رضوی – مورخ دوشنبه 1393/02/08 شماره انتشار 18673
دیدگاهتان را بنویسید